Ikke-understøttet browser
Den webbrowser, du bruger i øjeblikket, understøttes ikke længere, og som sådan fungerer funktionerne på denne hjemmeside muligvis ikke som forventet. Vi råder dig til at opdatere til en aktuelt understøttet browser (såsom Chrome, Edge eller Firefox) for at forbedre din sikkerhed, hastighed og overordnede oplevelse.
Nøglefunktioner
Denne beskrivelse er oversat fra engelsk - Se den originale udgave her
I 1957 udvikler Gibson's Les Paul model elektrisk guitar havde allerede gennemgået flere vigtige ændringer, som ville forblive som grundlaget for ikonisk guitar kendt rundt omkring i verden i dag som Gibson Les Paul Standard. Men mens add-on af nye Tune-o-matic stol og stopbar endestykket et år tidligere havde forbedret samlede funktionaliteten af Les Paul, intet ville sammenligne med tilsætning af Gibsons banebrydende humbucking pickup i 1957.
Produkt Ref: 12510
"Et virkelig storslået instrument med sin naturlig mahogany ryg og nakke, mens toppen er i skinnende gold med kontrasterende ivory ." - Original Gibson-annonce, omkring 1955
Klik på nedenstående link for at downloade en MP3-demo af Gibson Les Paul 1957 Goldtop VOS
I 1957 havde Gibsons udviklende Les Paul-modelgitarr allerede gennemgået flere vigtige ændringer, der ville forblive grundlaget for den ikoniske version, der i dag er kendt som Les Paul Standard. Men mens tilføjelsen af den nye Tune-o-matic stol og stopbar tailpiece et år tidligere havde forbedret den generelle funktionalitet af Les Paul, kunne intet sammenlignes med tilføjelsen af Gibsons banebrydende humbucking pickup i 1957.
Under ledelse af den legendariske Gibson- President Ted McCarty begyndte Gibson-ingeniør Seth Lover at arbejde på et tonekredsløb med hum-cancelling-evner engang i 1954 og ansøgte om et amerikansk designpatent, deraf navnet Patent ansøgt om eller PAF den 22. juni 1955. I begyndelsen af 1957 var standard dobbelt-coil version af humbucker pickup begyndt at vises på Gibson ES-175s og ES-350Ts, og til sidst på Les Paul Model Goldtops af samme år.
Legeme
Bortset fra pickupperne forblev de grundlæggende specifikationer for disse 1957 Les Paul Model Goldtops de samme. Der var dog adskillige mindre kosmetiske variationer, der reme 1957-versionen signifikant i udviklingen af Les Paul, hvoraf den mest bemærkelsesværdige var placeringen af det indlagte, perleformede Gibson-logo, som blev flyttet tættere på den øverste kant af hovedstammen. Derudover skulle 1957 være det sidste fulde produktionsår for en Gibson-model med en Goldtop finish. Den populære farve ville ikke pryde en anden Gibson-guitar før i 1968.
Næsten perfekt rekreation
Dagens Les Paul Goldtop fra 1957 fra Gibson Custom Shop er en næsten perfekt gengivelse af det originale instrument i al sin originale glans og historiske pragt. Kroppen har Gibsons traditionelle håndskårne ahorntop og solid, ikke-vægtaflastet mahogni krop. Hovedstokken er lavet af Holly-hovedfinér i modsætning til fiber, ligesom det var i 1957, og tulipanmodtagere i vintage-stil er monteret i en lige linje, også som de var på originalen. Halsen er lavet af et solidt stykke mahogni og fastgjort til kroppen ved hjælp af en langhalsetappe - en af Les Pauls mere karakteristiske egenskaber i 1950'erne. Halsen er toppet med et gribebræt af palisander med 22 fret udstyret med akryl trapezformede indlæg, der matcher originalernes farvefarve. To af Gibsons legendariske Burstbucker-pickupper leverer selvfølgelig alle de subtile variationer af ægte, klassisk humbucker tone ved hjælp af historisk "umatchede" spoleviklinger og Alnico II-magneter. Guitarerne Antique Gold finish matcher også farven på den originale model, hvilket giver denne Custom Shop-model det nøjagtige og tydelige udseende af denne traditionelle Les Paul. Andre historiske udnævnelser inkluderer CTS-potentiometre, humlebi-kondensatorer, rullet cremefarvet gribebrætbinding, enkeltlags tynd binding rundt om kroppen og periodevis skiftemaskine og jackplade. Les Paul Goldtop 1957 kommer i VOS-finish og leveres med standard Gibson Custom-taske, specialplejesæt og ægthedscertifikat.
Berømte spillere
Les Paul Goldtop 1957 var også den model, der blev brugt berømt af Duane Allman i de formative år af Allman Brothers Band og hans tidlige session arbejde, herunder hans arbejde med Eric Clapton (Layla sessioner), Allman Brothers Bands legendariske Fillmore optagelser, samt som deres første to album var det et stykke arbejde, der af mange betragtes som et af de vigtigste i rock and roll's historie
Nitrocellulose finish
Påføring af en nitrocellulose-finish på enhver Gibson-guitar er et af de mest arbejdskrævende elementer i guitarfremstillingsprocessen. En korrekt anvendt nitro-finish kræver omfattende mandetimer, flere jævnt påførte frakker og en ublu tørringstid. Men denne kendsgerning har aldrig påvirket Gibson til at ændre denne tidstestede metode, der blev brugt lige siden den første Gibson-guitar blev udskåret med lacquer tilbage i 1894. Hvorfor Til at begynde med tørrer en nitrofinish til en meget tyndere pels end en polyurethanfinish, hvilket betyder der er mindre interferens med instrumentets naturlige vibrationer, hvilket giver en renere tone. En nitro finish er også en blødere finish, hvilket gør det let at reparere. Du kan røre ved en ridser eller ding på en nitro finish, men du kan ikke gøre det samme på en poly finish. Derudover er en nitrofinish meget porøs i naturen og bliver faktisk tyndere over tid. Det forsegler ikke træ i en lufttæt skal, som en polyfinish gør? Og tillader træet at trække vejret og ældes ordentligt.
Alle VOS (Vintage Original Spec) series guitarer vil bruge en proprietær proces, der indeholder unikke trin til farvning, våd-slibning og hånd gnide; efterfølgende afspejler guitarerne, hvordan en velplejet 40-årig guitar ser ud. Resultatet er en bemærkelsesværdig patina, der vil glæde selv den mest kræsne entusiast.